Célok és feladatok
A középiskolai történelemtanításban felhasználható, a romák történetére vonatkozó tananyagok elkészítésének célja, hogy a romák történetére vonatkozó információk hozzájáruljanak a többségi társadalomhoz tartozó diákok számára a roma társadalommal kapcsolatos nézetek/attitűdök formálásához, megváltozásához.. Ennek érdekében a tananyagok nyomatékosan bemutatják, hogy a magyarországi cigányok az egyes történeti időszakokban a többségi társadalommal szimbiózisban éltek. A roma történelem ilyen módon való reprezentációja, a roma társadalomhoz tartozó diákok számára is előnyökkel jár: lehetőséget ad etnikai identitásuk felvállalásához és megerősítéséhez. A magyarországi cigányok történetének, a többségi társadalom története részeként, az együttélést középpontba állító bemutatása, a pedagógiai gyakorlatban olyan új tudásterület, amely speciális pedagógiai, módszertani megoldásokat is igényel.
A „Roma történelem az iskolában” című tananyag az alábbi négy történelmi korszakon keresztül mutatja be a magyarországi cigányok történetét.
Miután a jelenlegi tankönyvekben nem áll rendelkezésre kellő információ a romák történeti megismerésére az említett történelmi korszakok megismerésére és megértésére irányuló interaktív óravázlatok kiegészülnek egy „tudástárral”, amely a legfontosabb ismereteket tartalmazza a pedagógusok számára, hogy az interaktív óra megtartása előtt frontális oktatási módszerrel átadják a diákoknak az adott korszakra vonatkozó információkat. A „tudástár” egy szöveges részből és egy prezentációból áll, amelyet a tanítási órán a pedagógusok kivetíthetnek a diákok számára a hatékonyabb szemléltetés céljából. A tudástár formális átadása után nyílik lehetőség a feltöltött óravázlatok megtartására. Az említett négy történelmi korszakhoz kapcsolódó ismeretek szövege és a hozzá kapcsolódó prezentációk a „TUDÁSTÁR” című fülön találhatóak. Az említett informális pedagógiai módszerekre épülő óravázlatok az „ÓRAVÁZLATOK” fülön, valamint az óravázlathoz kapcsolódó mellékletek a „MELLÉKLETEK” fülön érhetők el.
Ennek megfelelően egy-egy történelmi korszak megismerése egy frontális (45 perc) és egy informális tanítási órára épül.
Emellett elérhetők további információk is az adott korszakra vonatkozóan a „Ki kicsoda?”, a „Bibliográfia” és a „Filmek” fülön. Ezek az anyagok elsősorban azt a célt szolgálják, hogy a pedagógusok további információkat szerezzenek a romák történetére vonatkozóan és további óravázlatok kidolgozásra adjanak lehetőséget, így járulva hozzá ahhoz, hogy a különböző történelmi korszakok az említett 2×45 perces tanítási órákon túl további tanítási órákon is feldolgozásra kerüljenek.